ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Środowiskowy Dom Samopomocy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2011-03-31 22:30:54 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

 
Wewnątrzszkolny System Oceniania
Liceum Profilowanego
w Środzie Śląskiej
 
 
Rozdział I
Przedmiot i cele procesu oceniania
 
 § 1
1.Ocenianiu wewnątrzszkolnemu podlegają:
·osiągnięcia edukacyjne uczniów
·zachowanie uczniów.
 
§ 2
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w zrozumieniu i opanowaniu przez nich wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania i podstawy programowej określonej odrębnymi przepisami.
 
§ 3
1.Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez niego zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
 § 4
1. Wewnątrzszkolne ocenianie uczniów obejmuje:
·formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych semestralnych i końcoworocznych z danych zajęć oraz informowanie o nich uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych)
·ustalanie kryteriów oceniania zachowania oraz informowanie o nich uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych)
·bieżące ocenianie oraz ustalanie klasyfikacyjnych ocen semestralnych i końcoworocznych z poszczególnych zajęć edukacyjnych i zachowania według zasad przyjętych w niniejszym regulaminie
1.      przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych
· zgodnie z zasadami przyjętymi w niniejszym regulaminie
         ·ustalanie warunków i trybu uzyskiwania przez uczniów wyższych niż przewidywane przez nauczycieli klasyfikacyjnych     semestralnych i końcoworocznych ocen z poszczególnych zajęć edukacyjnych
·ustalanie warunków i trybu uzyskiwania przez uczniów wyższych niż przewidywane przez wychowawcę klasyfikacyjnych końcoworocznych ocen z zachowania
·ustalanie trybu przekazywania rodzicom (opiekunom prawnym) uczniów informacji o ich postępach i trudnościach w nauce oraz zachowaniu.
 § 5
   1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
·informowanie uczniów o poziomie ich osiągnięć edukacyjnych, zachowaniu oraz postępach i trudnościach w tym zakresie
·pomoc uczniom w organizowaniu i samodzielnym planowaniu procesu uczenia się i rozwoju
·motywowanie uczniów do dalszej pracy i postępów (pod względem nauki i zachowania)
·dostarczanie rodzicom (opiekunom prawnym) informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach uczniów (pod względem nauki i zachowania)
·umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
 Rozdział II
Bieżące ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów
 
 
§ 1
1. Przedmiotem oceny osiągnięć uczniów w ramach poszczególnych zajęć edukacyjnych są:
·zakres opanowanych wiadomości i umiejętności
·stopień zrozumienia materiału programowego
·umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w sytuacjach typowych i nietypowych, wymagających twórczego rozwiązania problemu
·stopień przygotowania i gotowości do samodzielnego poszerzania wiedzy
·zaangażowanie w proces dydaktyczny, wysiłek włożony w osiągnięcie prezentowanego poziomu wiadomości i umiejętności.
 § 2
1.Szczegółowe wymagania edukacyjne (podstawowe i ponadpodstawowe) w odniesieniu do poszczególnych zajęć edukacyjnych opracowują prowadzący je nauczyciele.
 § 3
1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, bierze się pod uwagę przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 4
1.Nauczyciele są zobowiązani, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej lub publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub zaburzenia i odchylenia rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
2.Dostosowanie wymagań edukacyjnych następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej, o których mowa w Ustawie O Systemie Oświaty (art. 71b, ust. 3b).
3.W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych następuje także na podstawie tego orzeczenia.
 § 5
1.Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele i wychowawcy klasy są zobowiązani poinformować uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o:

Akapit nr - brak tytułu

·wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych (semestralnych i końcoworocznych) wynikających z realizowanego programu nauczania
·sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów i zasadach wystawiania ocen
·warunkach i trybie uzyskiwania przez uczniów wyższej niż przewidywana klasyfikacyjna ocena semestralna i końcoworoczna z prowadzonych przez nich zajęć edukacyjnych.
·Warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Fakt przekazania powyższych informacji uczniom oraz ich rodzicom (opiekunom prawnym) należy odnotować w dzienniku lekcyjnym.
 
§ 6
1. Poziom i postępy w zrozumieniu i opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności oceniane są na bieżąco w ciągu całego roku szkolnego przy pomocy następującej skali ocen:
·6
·5-
·4-
·3-
·2-
·5+
·4+
·3+
·2+
·1+
·5
·4
·3
·2
·1.
Jest to sześciostopniowa skala ocen rozszerzona o wartości pośrednie między stopniami 1, 2, 3, 4, 5, 6. Rozszerzenia mogą być wykorzystywane do zróżnicowania oceny pracy uczniów w zależności od wysiłku włożonego w jej wykonanie oraz ich obiektywnych możliwości edukacyjnych.
 
§ 7
1. Uczniowie mogą być oceniani na zajęciach także w formie „+” i „-’’. Szczegółowe zasady oceniania w formie „+”   i   „-’’ ustala nauczyciel przedmiotu.
 
§ 8
1. Możliwe jest również stosowanie przez nauczycieli innej formy oceniania cząstkowego (np. ocenianie punktowe, procentowe itp.) po uzyskaniu akceptacji Rady Pedagogicznej.
 
§ 9
1. Oceny cząstkowe powinny być wystawiane za różne, zależne od specyfiki przedmiotu formy aktywności uczniów. Nauczyciel powinien stosować różnorodne metody sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów.
 
 
 
§ 10
1.Nieobecnego nauczyciela może zastąpić (poprowadzić za niego lekcję) każdy z pozostałych członków rady pedagogicznej wyznaczony przez dyrektora.
2.Podczas takiej lekcji (tzw. zastępstwo) nauczyciel zastępujący nieobecnego kolegę powinien realizować kolejno: lekcję z własnego przedmiotu.
3.Jeżeli zastępstwo zostało zapowiedziane uczniom co najmniej w dniu poprzedzającym je, uczniowie mają obowiązek przygotować się do niego tak jak do pozostałych przewidzianych w planie lekcji.
 
§ 11
1. Wystawioną ocenę nauczyciel powinien uzasadnić w obecności klasy bądź w innej formie, o jaką poprosi uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni).
 
§ 12
1. Jeżeli uczeń poprawi cząstkową ocenę niedostateczną (np. napisze ponownie kartkówkę, pracę klasową z pozytywnym wynikiem), nauczyciel wstawi w dzienniku lekcyjnym obok niedostatecznej - nową ocenę pozytywną i obie otoczy kółkiem.
 
 
 
Rozdział III
Zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
 
§ 1
1. Przez cały rok szkolny uczeń może być kontrolowany i oceniany na podstawie pracy na lekcji, prac domowych, prac pisemnych, wypowiedzi ustnych, pisemnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności.
 
§ 2
1. Pisemne formy sprawdzania wiadomości i umiejętności to:
·praca klasowa
·kartkówka.
 
§ 3
1. Praca klasowa jest sprawdzianem opanowania większej partii zrealizowanego materiału (najczęściej ma dotyczyć wiadomości i / lub umiejętności z jednego działu).
 
§ 4
1. Praca klasowa może trwać do 90 minut. Czas trwania pracy klasowej ustala nauczyciel biorąc pod uwagę jej formę oraz zakres materiału, który obejmuje.
 
 
 
 
§ 5
1. Praca klasowa ma być oceniona i zwrócona uczniom w czasie nie dłuższym niż dwa tygodnie od jej napisania. Do tego czasu nie wlicza się ferii i świąt oraz tych dni roboczych, w których zgodnie z innymi przepisami nie odbywają się zajęcia edukacyjne.
 
§ 6
1. Jeżeli nauczyciel z przyczyn od niego zależnych nie zwróci ocenionych prac klasowych po dwóch tygodniach, wpisuje oceny tylko tym uczniom, którzy wyrażą na to zgodę.
 
§ 7
1. Liczbę prac klasowych pisanych przez uczniów ogranicza się do jednej w ciągu dnia i do trzech w ciągu tygodnia (z zastrzeżeniem § 9).
 
§ 8
1. Nauczyciel ma obowiązek tydzień wcześniej poinformować zespół klasowy i odnotować w dzienniku lekcyjnym termin planowanej pracy klasowej.
           
§ 9
1. Praca klasowa zapowiedziana przez nauczyciela i wpisana do dziennika lekcyjnego zgodnie z obowiązującymi przepisami może zostać na wniosek uczniów przełożona na termin późniejszy. W terminie tym odbędzie się ona nawet wtedy, gdy przekroczy dozwoloną w § 7 ilość prac klasowych w ciągu dnia lub tygodnia.
 
§ 10
1. O możliwości i formie poprawy oceny niedostatecznej z pracy klasowej decyduje nauczyciel przedmiotu.
 
§ 11
1. Kartkówka jest to krótka, pisemna odpowiedź na pytania dotyczące 1 – 3 ostatnich lekcji.
 
§ 12
1. Kartkówka nie musi być zapowiedziana.
 
§ 13
1. O czasie trwania kartkówki decyduje nauczyciel.
 
§ 14
1.Oceniona kartkówka ma być zwrócona uczniom w czasie nie dłuższym niż tydzień od jej napisania. Do tego czasu nie wlicza się ferii i świąt oraz tych dni roboczych, w których zgodnie z innymi przepisami nie odbywają się zajęcia edukacyjne.
 
§ 15
1.Jeżeli nauczyciel z przyczyn od niego zależnych nie zwróci ocenionych kartkówek po tygodniu, wpisuje oceny tylko tym uczniom, którzy wyrażą na to zgodę.
§ 16
1. Liczba kartkówek pisanych przez uczniów w ciągu dnia i tygodnia jest nieograniczona.
 
§ 17

Akapit nr - brak tytułu

1. W uzasadnionych przypadkach (np. uczniowie pracowali niesamodzielnie lub ich prace, wypowiedzi świadczą o tym, że wymagają dodatkowych wyjaśnień i powtórzeń, by opanować dany materiał) nauczyciel może odstąpić od oceny kartkówek, prac klasowych, odpowiedzi ustnych i innych form sprawdzania wiadomości i umiejętności.
 
§ 18
1. Uczeń, który nie przystąpił do pisemnego sprawdzianu wiadomości i umiejętności z powodu usprawiedliwionej nieobecności w szkole, ma prawo i - jeżeli tak postanowi nauczyciel - obowiązek przystąpienia do analogicznego sprawdzianu z tej samej partii materiału lub zaliczenia jej w inny sposób w ciągu najbliższych lekcji po powrocie do szkoły i uzupełnieniu braków.
 
§ 19
1.Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczniowie otrzymują do wglądu podczas lekcji danych zajęć edukacyjnych, a rodzice (opiekunowie prawni) mają do tego prawo w czasie  zebrań.
 
§ 20
1. Uczniowie mają prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podania przyczyny jeden raz w semestrze z przedmiotu, który odbywa się do dwóch godz. w tygodniu i dwa razy w semestrze z przedmiotów, które odbywają się trzy lub więcej godz. w tygodniu. Tryb i procedurę zgłaszania nieprzygotowania określa nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.
 
§ 21
 
1. Uczniowie liceum biorą udział w prowadzonej przez Samorząd Uczniowski loterii „Szczęśliwy Numerek”. Polega ona na losowaniu numeru porządkowego ucznia, który w danym dniu będzie zwolniony z odpowiedzi ustnych i niezapowiedzianych kartkówek.
 
§ 22
1. Losowanie „ szczęśliwego numerka „ odbywa się w pokoju nauczycielskim, w każdy dzień roboczy o godz. 8.
2. „ Szczęśliwy numerek „ musi być zmieniony codziennie.
3. „ Szczęśliwy numerek „ odpowiada numerowi w dzienniku.
4. Osoba z wylosowanym numerkiem jest zwolniona z odpowiedzi ustnej i kartkówek wcześniej niezapowiedzianych.
5. Uczeń z wylosowanym numerkiem ma obowiązek aktywnego uczestniczenia w lekcji oraz pisania wcześniej zapowiedzianego sprawdzianu.
6. Wylosowany numerek z danego dnia nie może powtarzać się w tym samym miesiącu.
7. Pierwszego dnia każdego miesiąca numerki zostają pomieszane i losowanie zaczyna się od początku.
8. Nauczyciele są zobowiązani do przestrzegania regulaminu.
9. Nie przestrzeganie regulaminu można zgłaszać opiekunowi samorządu uczniowskiego .
10. „ Szczęśliwy numerek „ będzie wywieszony w pokoju nauczycielskim i na tablicy ogłoszeń.
11. Przewodniczący SU jest odpowiedzialny za umieszczenie na tablicy ogłoszeń informacji o wylosowanym numerku na każdy dzień.
12. Spis wylosowanych numerków na każdy dzień odnotuje sekretarz SU i umieszcza je w teczce z protokołami.
13. Regulamin wchodzi w życie z dnia 16.10.2006 r.
 
§ 23
1. Po usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach trwającej co najmniej tydzień, uczeń ma prawo:
·nie odrobić pracy domowej i być nieprzygotowanym na pierwszą lekcję zajęć edukacyjnych, które opuścił
 
§ 24
1. Ustala się dzień wolny od odpowiedzi ustnych i kontrolnych prac pisemnych po Nowym Roku, Wielkanocy, feriach zimowych i innych przerwach trwających dłużej niż 3 dni lekcyjne oraz bezpośrednio po całodziennej (do godziny 18 00) lub kilkudniowej wycieczce szkolnej.
 
 
Rozdział IV
Semestralne i końcoworoczne ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów
 
§ 1
1.Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
2.Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych w semestrach, terminy przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego. Decyzją Rady Pedagogicznej koniec pierwszego semestru ustala się na ostatni tydzień przed feriami zimowymi.
 
§ 2
1. Klasyfikację za pierwszy semestr przeprowadza się w ciągu ostatnich dwóch tygodni tego semestru, a klasyfikację za drugi semestr i roczną w ciągu ostatnich dwóch tygodni zajęć przed wakacjami.
 
§ 3
1. Klasyfikowanie semestralne i końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć uczniów w danym semestrze oraz roku szkolnym i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz zachowania zgodnie ze skalami określonymi w niniejszym regulaminie.
§ 4
1. Klasyfikacyjne oceny końcoworoczne odzwierciedlają wiedzę, umiejętności i pracę ucznia w całym roku szkolnym. Są wystawiane przez nauczycieli prowadzących poszczególne zajęcia edukacyjne według przyjętych przez nich zasad na podstawie ocen cząstkowych oraz klasyfikacyjnych za oba semestry.
 
 
§ 5
1. Klasyfikacji rocznej można dokonać również w przypadku nie przeprowadzenia klasyfikacji za pierwszy semestr, jeżeli istnieją podstawy do oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia w drugim semestrze, a jego wiadomości i umiejętności z pierwszego semestru zostały uzupełnione i pozwalają na kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
 
§ 6
1.Klasyfikacyjnej (semestralnej i końcoworocznej) oceny osiągnięć uczniów w ramach poszczególnych zajęć edukacyjnych dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia.
 
§ 7
1. Minimalna ilość ocen cząstkowych, na podstawie których wystawia się ocenę klasyfikacyjną, nie powinna być mniejsza niż trzy.
 
§ 8
1. Klasyfikacyjne (semestralne i końcoworoczne) oceny z zajęć edukacyjnych ustala się według następującej skali:
·stopień celujący (6)
·stopień bardzo dobry (5)
·stopień dobry (4)
·stopień dostateczny (3)
·stopień dopuszczający (2)
·stopień niedostateczny (1).
 
§ 9
1. Uczniowie otrzymują oceny klasyfikacyjne semestralne i końcoworoczne na podstawie następujących kryteriów:
 
 
·ocenę niedostateczną    -
otrzyma uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności nawet w minimalnym stopniu, ma rażące braki programowe, popełnia bardzo liczne i poważne błędy, lekceważy obowiązki szkolne
 
 
· ocenę dopuszczającą    -
otrzyma uczeń, który posiada minimalne wiadomości i umiejętności niezbędne w nauce danego przedmiotu, w minimalnym stopniu jest aktywny na zajęciach, rokuje na opanowanie podstawowych wiadomości pomimo braków w swojej dotychczasowej wiedzy
 
· ocenę dostateczną       -
otrzyma uczeń, który posiadł wiadomości i umiejętności najważniejsze w nauce danego przedmiotu, niezbyt trudne do opanowania nawet przy minimalnym wysiłku
 

Akapit nr - brak tytułu

· ocenę dobrą                 -
 
 
· ocenę bardzo dobrą     -
otrzyma uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności złożone, stosowane w sytuacjach typowych, użyteczne w szkole i w życiu
 
otrzyma uczeń, który posiadł wiadomości i umiejętności złożone, trudne do opanowania, umożliwiające samodzielne rozwiązywanie problemów wymagających korzystania z różnych źródeł informacji
 
 
· ocenę celującą            -
otrzyma uczeń, który wykracza w swojej wiedzy i umiejętnościach poza obowiązujący program nauczania, samodzielnie i sprawnie posługuje się wiedzą do celów teoretycznych i praktycznych, swobodnie posługuje się terminologią naukową, bierze udział i odnosi sukcesy w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach sportowych itp. na szczeblu co najmniej regionalnym, opanowane przez niego wiadomości i umiejętności stanowią efekt samodzielnej pracy, są rezultatem indywidualnych zainteresowań i poszukiwań.
 
§ 10
1.Uczniowie - laureaci konkursów przedmiotowych na szczeblu wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą ocenę klasyfikacyjną semestralną / końcoworoczną. Jeżeli uczeń zdobył tytuł finalisty / laureata po ustaleniu oceny klasyfikacyjnej semestralnej / końcoworocznej – otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
 
§ 11
1.Miesiąc przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawcy są zobowiązani poinformować uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanych ocenach niedostatecznych w formie pisemnej lub ustnej potwierdzonej adnotacją w dzienniku lekcyjnym.
 
§ 12
1. Tydzień przed semestralnym i końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować uczniów o przewidywanych dla nich ocenach klasyfikacyjnych (semestralnych, końcoworocznych) z zajęć edukacyjnych, a wychowawcy o przewidywanych dla nich klasyfikacyjnych (semestralnych, końcoworocznych) ocenach zachowania. Obowiązek ten nie dotyczy przypadku nieobecności ucznia w szkole.
 
§ 13
1. Uczeń będzie mógł poprawić przewidywaną klasyfikacyjną semestralną i końcoworoczną ocenę z zajęć edukacyjnych o stopień wyżej, zdając sprawdzian pisemny. Zagadnienia na sprawdzian będą podane wcześniej przez nauczyciela. Ich zakres i treść będzie zależała od tego, jaką ocenę uczeń chciałby otrzymać.
§ 14
1. O dopuszczeniu do poprawy przewidywanej oceny klasyfikacyjnej semestralnej i końcoworocznej decyduje nauczyciel przedmiotu.
§ 15
1. Uczeń zgłasza prośbę o poprawę przewidywanej klasyfikacyjnej semestralnej i końcoworocznej oceny z zajęć edukacyjnych do nauczyciela przedmiotu nie później niż tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
 
§ 16
1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny końcoworoczne wyższe od niedostatecznej.
 
§ 17
1.Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4, 75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
 
§ 18
1. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej (obliczanej na podstawie ocen ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania klasy trzeciej oraz z zajęć, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych) uzyskał średnią ocen co najmniej 4, 75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
 
§ 19
1. Uczniowi, który napotkał trudności w nauce, jest zagrożony niedostateczną oceną klasyfikacyjną lub nie otrzymaniem promocji, szkoła udziela pomocy w następujących formach:
·umożliwienie (w miarę możliwości szkoły) udziału w zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych, konsultacjach indywidualnych z poszczególnymi nauczycielami
·udzielenie pomocy w zaplanowaniu własnego uczenia się, podzieleniu materiału do uzupełnienia na części
·zorganizowanie pomocy koleżeńskiej uczniów, którzy osiągnęli bardzo dobre wyniki w nauce
 
§ 20
1 Jeżeli uczeń uczęszcza na lekcje religii, ocena z tego przedmiotu jest brana pod uwagę przy klasyfikacji semestralnej i końcoworocznej (obliczanie średniej ocen).
 
§ 21
1.Klasyfikacyjne semestralne i końcoworoczne oceny z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę zachowania ucznia.
 
 
 
 
 
 
Rozdział V
Tryb i procedura odwołania od klasyfikacyjnej oceny z zajęć edukacyjnych
 
§ 1
1. Uczniowie lub ich rodzice (opiekunowie prawni), którzy stwierdzą, że przy wystawianiu klasyfikacyjnej semestralnej lub końcoworocznej oceny z zajęć edukacyjnych nastąpiło naruszenie przepisów niniejszego regulaminu lub innych przepisów prawa, mogą wnieść w formie pisemnej odwołanie do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.. Odwołanie musi zawierać szczegółowo przedstawione, konkretne zarzuty oraz wskazywać ocenę, jaka zdaniem odwołującego się powinna być wystawiona.
 
§ 2
1.W przypadku wpłynięcia odwołania dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające. Jeżeli nie stwierdzi nieprawidłowości w procesie wystawiania oceny z zajęć edukacyjnych - oddala odwołanie jako bezpodstawne.
 
§ 3
1.Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego dyrektor szkoły stwierdzi uchybienia w procesie wystawiania klasyfikacyjnej semestralnej lub końcoworocznej oceny z zajęć edukacyjnych, powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian sprawdzający wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej.
 
§ 4
1.Treść decyzji wraz z uzasadnieniem stanowiska przyjętego w związku ze złożonym odwołaniem przekazuje się wnioskodawcy na piśmie w terminie 14 dni ( w szczególnie uzasadnionych przypadkach 30 dni) od daty wpłynięcia zażalenia.
 
 
§ 5
1. Od decyzji dyrektora szkoły wnioskodawca może się odwołać w terminie 14 dni od daty jej otrzymania do organu pełniącego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
 
§ 6
1.W skład komisji wchodzą:
·dyrektor szkoły lub nauczyciel WYZNACZONY PRZEZ DYREKTORA – jako przewodniczący
·nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
·dwóch nauczycieli prowadzących takie same zajęcia edukacyjne (mogą to być również nauczyciele zatrudnieni w innej szkole ).
 
§ 7
1.Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których ocena została zakwestionowana, może być na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach zwolniony z udziału w pracach komisji przeprowadzającej egzamin sprawdzający. W takiej sytuacji dyrektor szkoły powołuje w jego zastępstwie innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne (może to być również nauczyciel zatrudniony w innej szkole).

Akapit nr - brak tytułu

 
§ 8
1. Do sprawdzianu sprawdzającego stosuje się wszystkie przepisy proceduralne odnoszące się do egzaminu poprawkowego, z tym że pytania i zadania przygotowuje się na poziomie wskazanej przez wnioskodawcę oceny.
 
§ 9
1.W przypadku osiągnięcia przez ucznia pozytywnego wyniku egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły zwraca się do nauczyciela o zmianę oceny z zajęć edukacyjnych (uczeń otrzymuje ocenę uzyskaną w wyniku egzaminu sprawdzającego).
 
§ 10
1. Negatywny wynik sprawdzianu sprawdzającego wiąże się z pozostawieniem oceny wystawionej przez nauczyciela. Jeżeli była to ocena niedostateczna - może zostać zmieniona w wyniku pozytywnie zdanego egzaminu poprawkowego.
 
§ 11
1.Ustalona w wyniku sprawdzianu sprawdzającego klasyfikacyjna semestralna i końcoworoczna ocena z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od wystawionej wcześniej – zakwestionowanej oceny.
 
§ 12
1. Wyniki postępowania odwoławczego i sprawdzianu sprawdzającego przedstawia się radzie pedagogicznej w celu ewentualnego wprowadzenia i zatwierdzenia zmian w uchwale w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów.
 
§ 13
1.Sprawdzian sprawdzający i odnoszące się do niego przepisy wykonawcze stosuje się także w przypadku zakwestionowania przez rodziców (opiekunów prawnych) ucznia klasyfikacyjnej semestralnej lub końcoworocznej oceny z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, pod warunkiem, że zastrzeżenia zostały zgłoszone w terminie 5 dni od dnia jego przeprowadzenia.
 
 
 
Rozdział VI
Egzamin   poprawkowy
 
§ 1
1. Wystawiona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może zostać zmieniona wyłącznie w wyniku pozytywnie zdanego egzaminu poprawkowego.
 
 
§ 2
1.Egzamin poprawkowy zdaje (dobrowolnie) uczeń, który w wyniku klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu.
2.W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może zezwolić na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.
§ 3
1. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej. Wyjątek stanowi egzamin z technologii informacyjnej oraz wychowania fizycznego, który powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
 
§ 4
1. Pytania i zadania na egzamin poprawkowy (na poziomie wymaganym na ocenę dopuszczającą) przygotowuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji egzaminacyjnej.
§ 5
1. Zakres materiału i zagadnienia, które obejmować będzie egzamin poprawkowy, zostaną uczniom podane najpóźniej w dniu zakończenia zajęć dydaktycznych (rozdanie świadectw).
 
§ 6
1. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza przed dniem zakończenia zajęć edukacyjnych (rozdanie świadectw) dyrektor szkoły na ostatni tydzień ferii letnich.
 
§ 7
1. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w składzie:
·dyrektor szkoły lub inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący
·nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator
·nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
 § 8
1. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne    może być na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach zwolniony z udziału w pracach komisji przeprowadzającej egzamin poprawkowy. Wówczas dyrektor szkoły powołuje na egzaminatora innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne (może to być również nauczyciel zatrudniony w innej szkole).
 § 9
1. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
·skład komisji
·termin egzaminu
·pytania i zadania egzaminacyjne
·wynik egzaminu i ocenę.
Do protokołu dołączyć należy także pisemne prace ucznia oraz krótką informację o jego ustnych odpowiedziach.
1.Protokół z egzaminu poprawkowego stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
 § 10
1. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później jednak niż do końca września.
 § 11
1. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
 Rozdział VII
Egzamin   klasyfikacyjny
 § 1
1.Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu jego nieobecności na zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. W takim przypadku w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
 § 2
1.Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności w szkole może (dobrowolnie, na pisemny wniosek rodziców / opiekunów prawnych) zdawać egzamin klasyfikacyjny.
 § 3
1.Na pisemny wniosek ucznia (lub jego rodziców / opiekunów prawnych) nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności w szkole rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
§ 4
1.Egzamin klasyfikacyjny zdaje również (na zasadach określonych odrębnymi przepisami) uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza liceum.
 § 5
1.Do egzaminu klasyfikacyjnego stosuje się wszystkie przepisy proceduralne odnoszące się do egzaminu poprawkowego, z tym że egzamin obejmuje materiał z okresu, w którym uczeń nie został sklasyfikowany.
 § 6
1.Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).
§ 7

Akapit nr - brak tytułu

1.Poziom pytań i zadań na egzaminie klasyfikacyjnym musi być zróżnicowany, by umożliwić wystawienie oceny od dopuszczającej do bardzo dobrej, a na życzenie ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) także oceny celującej.
 § 8
1.Egzamin klasyfikacyjny ucznia realizującego obowiązek szkolny w liceum przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności innego, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
 § 9
1.Uczeń, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego znajduje się w sytuacji prawnej, jak gdyby otrzymał klasyfikacyjną ocenę niedostateczną.
 § 10
1.W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (opiekunowie prawni) ucznia.
 Rozdział VIII
Egzamin maturalny
1.Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu, wykształcenia ogólnego, sprawdza wiadomości i umiejętności, ustalone w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego określa ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODWOWEJ I SPORTU z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania , klasyfikacji i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
 Ocenianie zachowania uczniów
 § 1
1.Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o spełnianiu przez niego obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej i postawie wobec otoczenia.
 
§ 2
1.Klasyfikacyjna semestralna i końcoworoczna ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
·wywiązywanie się z obowiązków ucznia
·postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
·dbałość o honor i tradycje szkoły
·dbałość o piękno mowy ojczystej
·dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
·godne, kulturalne zachowanie w szkole i poza nią
·okazywanie szacunku innym osobom.
§ 3
1.Ocenie podlega zachowanie uczniów w szkole, autobusie szkolnym oraz te zachowania poza szkołą, które mają wpływ na funkcjonowanie uczniów w szkole i oddziałują na środowisko szkolne.
 § 4
1. Wewnątrzszkolne ocenianie zachowania uczniów ma na celu:
·ukierunkowanie samodzielnej pracy ucznia nad sobą - w tym kształtowanie własnego charakteru
·dostarczanie rodzicom (opiekunom prawnym) informacji na temat zachowania się ucznia
·pomoc rodzicom (opiekunom prawnym) w ich działaniach wychowawczych
·wspieranie realizacji celów i zadań wynikających ze szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki.
 
§ 5
1.Na początku każdego roku szkolnego wychowawca klasy jest zobowiązany poinformować uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o:
·sposobie i kryteriach wystawiania ocen z zachowania
·warunkach i trybie uzyskiwania przez uczniów wyższej niż przewidywana klasyfikacyjnej końcoworocznej oceny zachowania.
2.Fakt przekazania powyższych informacji uczniom oraz ich rodzicom (opiekunom prawnym) należy odnotować w dzienniku lekcyjnym oraz potwierdzić podpisami przedstawicieli uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych).
 § 6
1.Dodatkowo, w ostatnim tygodniu marca każdego roku szkolnego wychowawcy klas są zobowiązani poinformować uczniów o aktualnie przewidywanych dla nich klasyfikacyjnych końcoworocznych ocenach zachowania. Stwarza to zainteresowanym uczniom możliwość podwyższenia tych ocen do czasu przeprowadzenia klasyfikacji końcoworocznej.
§ 7
1.Klasyfikacyjne (semestralne i końcoworoczne) ocenianie zachowania uczniów odbywa się według następującej skali ocen:
·wzorowe
·bardzo dobre
·dobre
·poprawne
·nieodpowiednie
·naganne.
 
§ 8
1.Oceną wyjściową przy ocenie zachowania ucznia jest ocena poprawna.
  § 9
1.Uczeń otrzyma klasyfikacyjną semestralną i końcoworoczną ocenę z zachowania na podstawie następujących kryteriów:
 
OCENA WZOROWA
 1. Pilność i systematyczność w wykonywaniu obowiązków szkolnych.
 · wzorowo wypełnia wszystkie postanowienia regulaminu szkolnego, jest pozytywnym wzorem do naśladowania dla innych uczniów w klasie i w szkole.
· uczestniczy w zajęciach szkolnych lub pozaszkolnych kół naukowych, uzyskuje sukcesy naukowe, artystyczne, sportowe.
· dba o dobre imię szkoły i jego tradycje, przestrzega zasad bezpieczeństwa.
· systematycznie uczęszcza do szkoły i dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności w terminie wyznaczonym przez
wychowawcę, nigdy nie spóźnia się na swoje pierwsze zajęcia danego dnia, a tym bardziej na kolejne godziny lekcyjne
· jest pilny w nauce i sumienny w pełnieniu obowiązków powierzonych mu przez wychowawcę lub innych nauczycieli
· uczeń w swoich wynikach nie może mieć oceny niedostatecznej ( na I i II półrocze ).
 2. Kultura osobista.
 
·uczeń jest uczciwy w życiu codziennym,
·reaguje na zło,
·szanuje godność własną i innych,
·prezentuje wysoką kulturę słowa i dyskusji,
·przejawia troskę o własne zdrowie, nie ulega nałogom,
·jest zawsze czysty i stosownie ubrany,
·postawa ucznia nacechowana jest życzliwością w stosunku do otoczenia,
· w klasowym zeszycie, dzienniku nie ma wpisów o negatywnym zachowaniu, na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą. wobec wszystkich pracowników szkoły i kolegów oraz prezentuje taką podstawę na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę i poza nią,
·nigdy nie używa wulgarnego słownictwa,
·jest życzliwy i taktowny w stosunku do kolegów i nauczycieli,
·nie ulega nałogom palenia papierosów, picia alkoholu, używania środków odurzających i szkodliwych dla zdrowia.
 
3. Przestrzeganie norm współżycia społecznego, aktywności na forum szkoły lub klasy.

Akapit nr - brak tytułu

·zawsze dotrzymuje ustalonych terminów prac domowych, usprawiedliwień,
·sumiennie wypełnia obowiązki powierzone mu przez nauczyciela,
·wykazuje inicjatywę w podejmowaniu prac na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
·cechuje go poszanowanie ludzkiej pracy, troska o mienie szkolne, publiczne i indywidualne,
·jest współodpowiedzialny za wyniki pracy zespołu klasowego.
 OCENA BARDZO DOBRA
                   1.. Pilność i systematyczność w wykonywaniu obowiązków szkolnych.
              ·uczeń do szkoły uczęszcza punktualnie, za okres swojej nieobecności przynosi zawsze usprawiedliwienia ( dopuszcza się 5 spóźnień, 5 godz. nieusprawiedliwionych ),
·aktywnie uczestniczy we wszystkich lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych do których się zaangażował,
·z poszczególnych przedmiotów otrzymuje oceny odpowiednie do swoich możliwości,
·zawsze stosuje się do przyjętych norm i przepisów.
 
2.. Kultura osobista.
                    ·kultura osobista ucznia nie ma żadnych zastrzeżeń,
·posługuje się ładnym językiem, nie tylko na lekcjach, ale również w kontaktach z kolegami,
·kulturalnie reaguje na krytyczne uwagi,
·przestrzega zasad higieny i etyki osobistej,
·wykazuje stałą troskę o czystość i estetykę otoczenia,
·nie ulega nałogom,
·reaguje na zło
·szanuje godność własną i innych.
 3. Przestrzeganie norm współżycia społecznego, aktywności na forum szkoły lub klasy.
 
·jest inicjatorem akcji społeczno- użytkowych na rzecz klasy, szkoły i środowiska i bierze w nich czynny udział,
·reaguje na przejawy umyślnego niszczenia mienia szkoły,
·organizuje i służy pomocą koleżeńską.
 
 OCENA DOBRA
 1. Pilność i systematyczność w wykonywaniu obowiązków szkolnych.
 
·uczeń do szkoły uczęszcza punktualnie, a za okres swojej nieobecności przynosi zawsze usprawiedliwienie ( dopuszcza się 10 godz. nieusprawiedliwionych, 8 spóźnień )
·przejawia zainteresowanie własnym samo rozwojem
·stosuje się do przyjętych norm i przepisów
·przestrzega zasad bezpieczeństwa swojego i innych
·jest sumienny w pełnieniu obowiązków powierzonych mu przez nauczyciela.
 
2. Kultura osobista
                 ·reaguje na zło
·szanuje godność swoją i innych
·jest czysty i stosownie ubrany
·nie używa wulgarnego słownictwa
·nie ulega nałogom palenie papierosów, picie alkoholu, używanie środków odurzających i szkodliwych dla zdrowia.
 
3. Przestrzeganie norm współżycia społecznego, aktywności na forum szkoły lub klasy
 
·dotrzymuje ustalonych terminów prac domowych, usprawiedliwień
·organizuje i służy pomocą koleżeńską
·cechuje go poszanowanie ludzkiej pracy, troska o mienie szkoły i środowiska
·wypełnia obowiązki powierzone przez nauczyciela.
 
OCENA POPRAWNA
 1. Pilność i systematyczność ucznia w wykonywaniu obowiązków szkolnych.
 ·uczeń poprawnie wywiązuje się z zadań powierzonych przez wychowawcę oraz innych nauczycieli,
·uzyskuje przeciętne wyniki w nauce, będące rezultatem nie zawsze systematycznej pracy na lekcjach i w domu,
·nie przejawia większego zainteresowania własnym samo rozwojem,
·uczeń do szkoły uczęszcza punktualnie, za okres swojej nieobecności przynosi usprawiedliwienia ( dopuszcza się 15 godz. nieusprawiedliwionych i do 10 spóźnień ).
 
 2.Kultura osobista
 
·kultura osobista ucznia nie budzi większych zastrzeżeń,
·sporadycznie zachowuje się nieadekwatnie do sytuacji lub zdarzenia nie panując nad emocjami, używając mało kulturalnego słownictwa,
·sporadycznie zwracano uczniowi uwagę na niestosowny strój lub niedostateczną dbałość o higienę,
·jest wolny od nałogów.
 3.Przestrzeganie norm współżycia społecznego, aktywności na forum szkoły lub klasy.
                     ·uczeń nie zawsze przestrzega norm uczciwości w kontaktach międzyludzkich,
·nie zawsze reaguje na ewidentny przejaw zła,
·nie zawsze okazuje należyty szacunek nauczycielom i rówieśnikom,
·naraża na nieznaczny uszczerbek mienie publiczne lub prywatne,
·odmawia pomocy w nauce lub innej życiowej sprawie,
·sporadycznie zwracano uczniowi uwagę na to, że jego postępowanie może spowodować ( lub powoduje ) zagrożenie jego bezpieczeństwa lub innych osób,
·niekiedy lekceważy on takie zagrożenie, ale reaguje na zwróconą uwagę,
·nie przejawia inicjatywy własnej, ale mobilizowany nie uchyla się od prac na rzecz zespołu klasowego,
·ma życzliwy stosunek do kolegów i nauczycieli ( sporadycznie dopuszcza się odstępstwa od tej zasady ).
 
OCENA NIEODPOWIEDNIA
                    1.Pilność i systematyczność ucznia w wykonywaniu obowiązków szkolnych.
 
·nie zawsze wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
·może mieć do 20 godzin nieobecności nieusprawiedliwionych w danym semestrze oraz 15 spóźnień,
·nie uczestniczy w zajęciach fakultatywnych ( koła zainteresowań, koła naukowe, fakultety ),
·sam nie prosi nauczyciela o wskazówki do samodzielnej pracy nad sobą i uzupełnienie wiedzy,
·otrzymuje słabe ( poniżej przeciętnej ) wyniki w nauce,
·nie przejawia zainteresowania własnym samo rozwojem.
 2.Kultura osobista.
 
·uczeń często zachowuje się niekulturalnie, nie dba o kulturę języka ( używa wulgaryzmów, niestosownie odzywa się do starszych, nauczycieli i kolegów ),
·często nie panuje nad emocjami,
·nie dba o stosowny wygląd, strój i higienę,
·podstawowe zasady moralne są przez niego zachowane, aczkolwiek zdarzają mu się pewne wykroczenia np. picie alkoholu, palenie papierosów, uczestniczenie w bójkach, narkotyki, itp.
 3.Przestrzeganie norm współżycia społecznego oraz aktywności.
 
·często nie przestrzega regulaminu szkolnego oraz zasad współżycia społecznego,
·mimo podejmowanych prób nie współpracuje z grupą ( klasą ), a respektowanie praw innych jest przez niego wielokrotnie pomijane,
·naraża na nieznaczny uszczerbek mienie publiczne lub prywatne,
·często zwracano uczniowi uwagę na to, że jego postępowanie może spowodować ( lub powoduje ) zagrożenie jego bezpieczeństwa lub innych osób, niekiedy lekceważy on takie zagrożenie, ale reaguje na zwróconą uwagę.
 OCENA NAGANNA
 
 1.Stosunek do obowiązków szkolnych.
 
·Uczeń opuścił więcej niż 20 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych i powyżej 15 spóźnień,
·Uczeń celowo i świadomie narusza obowiązki szkolne,
·Uczeń nie dba o samo rozwój i o uzyskanie minimum przeciętnych wyników w nauce,
·Uczeń nie dotrzymuje terminów, nie podejmuje zobowiązań, nie podejmuje powierzonej mu pracy,
·Uczeń nie wykazuje chęci współpracy z nauczycielami i zespołem klasowym.
 
 2 Kultura osobista.
 ·Uczeń wykazuje brak aktywności, używa wulgaryzmów, okazuje agresję, ignoruje kulturalne formy prowadzenia rozmowy lub dyskusji,
·Uczeń nie dba o higienę osobistą, odpowiedni strój, nie reaguje na upomnienia,
·Stwierdzono, że uczeń : pali papierosy, pije alkohol, przyjmuje narkotyki, zajmuje się ich propagowaniem lub rozprowadzaniem narażając na uszczerbek dobre imię nie tylko własne, ale także innych uczniów i szkoły.
 
 
  3. Przestrzeganie norm współżycia społecznego, aktywności na forum szkoły lub klasy.
 
·Uczeń otrzymał naganę dyrektora szkoły,
·Uczeń został skazany prawomocnym wyrokiem sądowym,
·Uczeń jest nieżyczliwy w stosunku do nauczycieli, pracowników, szkoły i kolegów,
·Uczeń wykazuje brak szacunku wobec pracy ludzkiej i brak troski o mienie szkoły ( dewastacja ),
·Uczeń postępuje wbrew zasadom uczniowskim,
·Uczeń jest obojętny wobec przejawów zła, nie szanuje godności własnej i innych ludzi, dopuszcza się kradzieży lub innego czynu karalnego,
·Uczeń unika lub odmawia podejmowania działań na rzecz innych osób lub zespołu,
·Postępowanie ucznia stwarza zagrożenie bezpieczeństwa własnego i innych osób, nie zmienia swojej postawy pomimo uwag ( tj. wymuszanie i zastraszanie innych ),
·Uczeń lekceważy zespół klasowy, wykazuje się egoizmem,
·W przypadku gdy oddziaływania wychowawcze nie przyniosą poprawy, uczeń może być skreślony z listy uczniów szkoły.
Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na : oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną ocenę z zachowania, a który otrzymał w danej szkole ocenę naganną po raz trzeci nie otrzymuje promocji do klasy wyższej a w klasie programowo najwyższej nie kończy szkoły.
 
1.Od oceny zachowania rodzic ma prawo odwołać się w ciągu 7 dni z chwilą gdy stwierdzi naruszenie procedury wystawienia oceny. Dyrektor szkoły powołuje komisję do rozpatrzenia odwołania powołując w tym celu niezależną komisję w składzie : wychowawca, pedagog, dyrektor, 2 nauczycieli.
2.Po zbadaniu sprawy powołany zespół przedstawia ocenę na piśmie ( protokół w załączeniu do arkusza ocen uczni ). Od wystawionej oceny nie ma odwołania.
 § 10
1.                  Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
·oceny z zajęć edukacyjnych
·promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem punktu
 
2.                  Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.
 Rozdział   IX
Tryb i procedura odwołania od   klasyfikacyjnej   oceny   zachowania
 § 1
1.Uczniowie lub ich rodzice (opiekunowie prawni), którzy stwierdzą, że przy wystawianiu klasyfikacyjnej końcoworocznej oceny zachowania nastąpiło naruszenie przepisów niniejszego regulaminu lub innych przepisów prawa, mogą wnieść w formie pisemnej odwołanie do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.. Odwołanie musi zawierać szczegółowo przedstawione, konkretne zarzuty oraz wskazywać ocenę, jaka zdaniem odwołującego się powinna być wystawiona.
 § 2
1.W przypadku wpłynięcia odwołania dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające. Jeżeli   nie stwierdzi nieprawidłowości, oddala odwołanie jako bezpodstawne.
 § 3
1.Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego dyrektor stwierdzi uchybienia w procesie oceniania, powołuje komisję, która ponownie ustala klasyfikacyjną końcoworoczną ocenę zachowania.
 § 4
1.Treść decyzji wraz z uzasadnieniem stanowiska przyjętego w związku ze złożonym odwołaniem przekazuje się wnioskodawcy na piśmie w terminie 14 dni (w szczególnie uzasadnionych przypadkach 30 dni) od daty jego otrzymania.
 § 5
1.Od decyzji dyrektora szkoły wnioskodawca może się odwołać w terminie 14 dni od daty jej otrzymania do organu pełniącego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
 § 6
1.W skład komisji ustalającej klasyfikacyjną końcoworoczną ocenę zachowania wchodzą:
·dyrektor szkoły lub inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze – jako przewodniczący
·wychowawca klasy
·wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w klasie ocenianego ucznia
·pedagog
·psycholog
·przedstawiciel samorządu uczniowskiego
·przedstawiciel rady rodziców.
 § 7
1.Komisja ustala nową klasyfikacyjną końcoworoczną ocenę zachowania ucznia w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
 § 8

Akapit nr - brak tytułu

1.Ustalona przez komisję ocena zachowania nie może być niższa od poprzedniej – zakwestionowanej.
 § 9
1.Z prac komisji ustalającej klasyfikacyjną końcoworoczną ocenę zachowania sporządza się protokół zawierający w szczególności:
·skład komisji
·termin posiedzenia komisji
·wynik głosowania
·ustaloną ocenę wraz z uzasadnieniem.
2.Protokół z prac komisji ustalającej klasyfikacyjną końcoworoczną ocenę zachowania stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
 
§ 10
1.Wyniki postępowania wyjaśniającego oraz prac komisji ustalającej nową ocenę zachowania przedstawia się radzie pedagogicznej w celu ewentualnego wprowadzenia i zatwierdzenia zmian w uchwale w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów.
 
 Rozdział X
Nagrody i kary
 § 1
1. Uczniów nagradza się za:
·wybitne osiągnięcia w nauce, sportowe i artystyczne
·wzorowe zachowanie
·aktywny udział w życiu klasy, szkoły i środowiska lokalnego
·pozytywny wpływ na kolegów i koleżanki
·wyraźne efekty pracy nad sobą (pod względem nauki i zachowania)
·pomoc słabszym, młodszym, starszym, niepełnosprawnym w szkole i poza nią
·aktywne przeciwstawianie się wszelkim przejawom zła
·prace społeczne na rzecz klasy, szkoły, środowiska lokalnego
·udział i osiągnięcia w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych itp
                                                                                                       § 2
1.Motywując uczniów do pracy nad sobą nagradzamy ich za każdą, nawet minimalną poprawę zachowania.
 
§ 3
1. Uczniowie mogą otrzymać następujące nagrody:
·pochwała nauczyciela przedmiotu lub wychowawcy wobec klasy
·pochwała dyrektora szkoły wobec całej społeczności uczniowskiej
·pochwała wpisana do dziennika lekcyjnego
·list pochwalny, gratulacyjny wychowawcy lub dyrektora szkoły do rodziców (opiekunów prawnych)
·dyplom uznania od dyrektora szkoły
·promocja do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem (średnia ocen 4,75 i wyżej oraz co najmniej bardzo dobra ocena zachowania)
·świadectwo ukończenia liceum z wyróżnieniem (średnia ocen 4,75 i wyżej oraz co najmniej bardzo dobra ocena zachowania)
·wpis do Kroniki Szkolnej
·nagrody rzeczowe (książki, przybory szkolne itp.)
·w przypadku szczególnych zasług - złagodzenie, a nawet darowanie poprzednio zastosowanej kary
2. Nagroda może być przyznawana na wniosek nauczyciela, Samorządu Szkolnego, Organizacji młodzieżowych, instytucji działających na terenie szkoły i poza nią po odpowiednim udokumentowaniu.
3. Fakt uzyskania odpowiedniej nagrody powinien być udokumentowany w dokumentach ucznia.
4. Nagroda może być przyznawana w następującej formie:
a) pochwała wychowawcy udzielona indywidualnie lub na forum klasy
b) pochwała dyrektora udzielona indywidualnie na forum klasy lub wobec całej społeczności szkolnej.
c) nagroda rzeczowa, dyplom uznania lub puchar
d) list pochwalny dla ucznia i rodziców.
 
§ 4
1. W przypadkach nietypowych i szczególnie uzasadnionych uczeń może otrzymać nagrodę inną niż przewidziane w niniejszym regulaminie. Decyzję o przyznaniu takiej nagrody i jej formie podejmuje szkolna komisja wychowawcza lub rada pedagogiczna.
§ 5
1.Dyrektor szkoły może występować z wnioskami do innych instytucji o przyznanie uczniom nagród i stypendiów za wybitne osiągnięcia w nauce, sportowe lub artystyczne.
 
§ 6
1. Uczniów karze się za:
·nieprzestrzeganie, łamanie postanowień obowiązujących w szkole regulaminów i przepisów 
·zachowania sprzeczne z prawem
·niewłaściwy, lekceważący stosunek do nauki i obowiązków szkolnych
·obojętność na przejawy zła, przyzwolenie dla niego
·stosowanie agresji i przemocy w kontaktach interpersonalnych
·niszczenie, dewastację mienia prywatnego i szkolnego
·zaśmiecanie, zanieczyszczanie terenu szkoły
·palenie papierosów, picie alkoholu, zażywanie narkotyków
·rozprowadzanie papierosów, alkoholu, narkotyków
·kłamstwa, oszustwa, fałszerstwa
·wagary i spóźnienia.
§ 7
1. Wobec uczniów można zastosować następujące kary i środki wychowawcze:
·naprawienie (w miarę możliwości) wyrządzonej szkody
·przeproszenie osoby skrzywdzonej
·upomnienie nauczyciela / wychowawcy wobec klasy
·upomnienie wpisane do dziennika lekcyjnego
·ustne, pisemne lub telefoniczne powiadomienie rodziców (opiekunów prawnych) o niewłaściwym zachowaniu dziecka
·rozmowa wychowawcza z nauczycielem, wychowawcą, pedagogiem, psychologiem lub dyrektorem szkoły
·pozbawienie pełnionych funkcji (np. w samorządzie klasowym, samorządzie szkolnym, poczcie sztandarowym itp.)
·obniżenie oceny zachowania
·przeniesienie do innej klasy (decyzję o zastosowaniu takiego środka wychowawczego podejmuje szkolna komisja wychowawcza lub rada pedagogiczna)
·skreślenie z listy uczniów pełnoletniego licealistę, który w sposób rażący łamie prawo i narusza obowiązujące w szkole regulaminy, w tym osiągnięcie niezadowalających wyników w nauce              i lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych, a wobec którego wyczerpane zostały pozostałe, określone w statucie możliwości skutecznego oddziaływania wychowawczego (po konsultacji z samorządem uczniowskim i szkolną komisją wychowawczą lub radą pedagogiczną)
·w przypadkach ewidentnego łamania prawa - skierowanie sprawy na policję, do prokuratury lub sądu dla nieletnich (decyzję o zastosowaniu takiego środka wychowawczego podejmuje szkolna komisja wychowawcza lub rada pedagogiczna).
 
2. Szczegółowe zasady skreślenia z listy uczniów
a. Rada Pedagogiczna szkoły może skierować wniosek do Dyrektora szkoły o skreślenie
       pełnoletniego ucznia z listy uczniów. Decyzję podejmuje Dyrektor i informuje organ nadzoru pedagogicznego. Ucznia można skreślić za:
a)      świadome działanie stanowiące zagrożenie życia lub skutkujące uszczerbkiem zdrowia dla innych uczniów lub pracowników Szkoły;
b)      rozprowadzanie i używanie środków odurzających, alkoholu oraz substancji psychotropowych;
c)      świadome fizyczne i psychiczne znęcanie się nad członkami społeczności szkolnej lub naruszanie godności uczuć religijnych lub narodowych;
d)      dewastacja i celowe niszczenie mienia szkolnego;
e)      kradzież;
f)        wyłudzanie np. pieniędzy, szantaż, przekupstwo, wulgarne odnoszenie się do nauczycieli i innych członków społeczności szkolnej;
g)      czyny nieobyczajne;
h)      stwarzanie sytuacji zagrożenia publicznego, np. Fałszywy alarm o podłożenia bomby;
i)        notoryczne łamanie postanowień Statutu Szkoły mimo zastosowania wcześniejszych środków dyscyplinujących;
j)        zniesławienie Szkoły, np. na stronie internetowej;
k)      fałszowanie dokumentów szkolnych;
l)        popełnienie innych czynów karalnych;
           
            b. Możliwe jest także pociągnięcie do odpowiedzialności finansowej rodziców /                                 opiekunów prawnych ucznia w celu pokrycia kosztów naprawy wyrządzonej przez                       niego szkody.
           
            c.W przypadku, gdy:
a)Uczeń, który opuścił bez usprawiedliwienia 20 godzin lekcyjnych otrzymuje na godzinie wychowawczej upomnienie wychowawcy. Zostaje ono wpisane do dziennika lekcyjnego.
b)W przypadku opuszczenia kolejnych 20 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych, uczeń otrzymuje upomnienie dyrektora szkoły, w obecności wychowawcy klasy. Wychowawca informuje o tym na piśmie rodziców ( opiekunów ) ucznia.
c)W przypadku, gdy zastosowane środki nie przyniosą poprawy frekwencji, a uczeń opuścił dalsze 20 godzin lekcyjnych, wychowawca klasy zobowiązany jest poinformować o tym fakcie na piśmie dyrektora szkoły i przewodniczącą zespołu wychowawców.
d)Przewodnicząca zespołu wychowawców zwołuje posiedzenie zespołu, w którym udział bierze uczeń. Uczeń składa wyjaśnienia po ich wysłuchaniu zespół udziela uczniowi ostrzeżenie, że dalsze naruszenie regulaminu szkoły dotyczące frekwencji, tz. opuszczenie bez usprawiedliwienia powyżej 80 godzin lekcyjnych spowoduje złożenie przez zespół wychowawców wniosku o wszczęcie przez radę pedagogiczną procedury skreślenia z listy uczniów. Informacja o podjętej decyzji przekazywana jest na piśmie rodzicom.
e)W przypadku gdy uczeń w dalszym ciągu opuszcza godziny lekcyjne bez usprawiedliwienia wychowawca klasy informuje o tym fakcie dyrektora szkoły i przewodniczącą zespołu wychowawców. Dyrektor szkoły zwołuje radę pedagogiczną. Rada pedagogiczna wszczyna procedurę skreślenia ucznia z listy uczniów.
 
3.        Procedura postępowania przy skreśleniu z listy uczniów:
a. Podstawą wszczęcia postępowania jest sporządzenie notatki o zaistniałym zdarzeniu oraz zeznania świadków zdarzenia. Jeśli zdarzenie jest karane z mocy prawa Dyrektor niezwłocznie powiadamia organy ścigania.
b. Dyrektor szkoły, po otrzymaniu informacji i kwalifikacji danego czynu, zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej danej szkoły.
c. Wychowawca klasy ma obowiązek przedstawić Radzie Pedagogicznej pełną analizę postępowania ucznia jako członka społeczności szkolnej. Podczas przedstawiania analizy, wychowawca klasy zobowiązany jest zachować obiektywność. Wychowawca klasy informuje Radę Pedagogiczną o zastosowanych dotychczas środkach wychowawczych i dyscyplinujących, zastosowanych karach regulaminowych, rozmowach ostrzegawczych, ewentualnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, itp.
d. Rada Pedagogiczna w głosowaniu tajnym po wnikliwym wysłuchaniu stron podejmuje uchwałę dotyczącą danej sprawy.
e. Rada Pedagogiczna powierza wykonanie uchwały Dyrektorowi Szkoły.
f. Dyrektor Szkoły w formie pisemnej informuje Samorząd Szkolny o decyzji Rady Pedagogicznej.
g. Jeżeli uczeń nie jest pełnoletni decyzję o skreśleniu odbierają i podpisują rodzice lub prawni opiekunowie.
« powrót do poprzedniej strony