ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Środowiskowy Dom Samopomocy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2011-03-31 22:30:54 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

 
Wewnątrzszkolny System Oceniania
Liceum Profilowanego
w Środzie Śląskiej
 
 
Rozdział I
Przedmiot i cele procesu oceniania
 
 § 1
1.Ocenianiu wewnątrzszkolnemu podlegają:
·osiągnięcia edukacyjne uczniów
·zachowanie uczniów.
 
§ 2
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w zrozumieniu i opanowaniu przez nich wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania i podstawy programowej określonej odrębnymi przepisami.
 
§ 3
1.Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez niego zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
 § 4
1. Wewnątrzszkolne ocenianie uczniów obejmuje:
·formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych semestralnych i końcoworocznych z danych zajęć oraz informowanie o nich uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych)
·ustalanie kryteriów oceniania zachowania oraz informowanie o nich uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych)
·bieżące ocenianie oraz ustalanie klasyfikacyjnych ocen semestralnych i końcoworocznych z poszczególnych zajęć edukacyjnych i zachowania według zasad przyjętych w niniejszym regulaminie
1.      przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych
· zgodnie z zasadami przyjętymi w niniejszym regulaminie
         ·ustalanie warunków i trybu uzyskiwania przez uczniów wyższych niż przewidywane przez nauczycieli klasyfikacyjnych     semestralnych i końcoworocznych ocen z poszczególnych zajęć edukacyjnych
·ustalanie warunków i trybu uzyskiwania przez uczniów wyższych niż przewidywane przez wychowawcę klasyfikacyjnych końcoworocznych ocen z zachowania
·ustalanie trybu przekazywania rodzicom (opiekunom prawnym) uczniów informacji o ich postępach i trudnościach w nauce oraz zachowaniu.
 § 5
   1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
·informowanie uczniów o poziomie ich osiągnięć edukacyjnych, zachowaniu oraz postępach i trudnościach w tym zakresie
·pomoc uczniom w organizowaniu i samodzielnym planowaniu procesu uczenia się i rozwoju
·motywowanie uczniów do dalszej pracy i postępów (pod względem nauki i zachowania)
·dostarczanie rodzicom (opiekunom prawnym) informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach uczniów (pod względem nauki i zachowania)
·umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
 Rozdział II
Bieżące ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów
 
 
§ 1
1. Przedmiotem oceny osiągnięć uczniów w ramach poszczególnych zajęć edukacyjnych są:
·zakres opanowanych wiadomości i umiejętności
·stopień zrozumienia materiału programowego
·umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w sytuacjach typowych i nietypowych, wymagających twórczego rozwiązania problemu
·stopień przygotowania i gotowości do samodzielnego poszerzania wiedzy
·zaangażowanie w proces dydaktyczny, wysiłek włożony w osiągnięcie prezentowanego poziomu wiadomości i umiejętności.
 § 2
1.Szczegółowe wymagania edukacyjne (podstawowe i ponadpodstawowe) w odniesieniu do poszczególnych zajęć edukacyjnych opracowują prowadzący je nauczyciele.
 § 3
1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, bierze się pod uwagę przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 4
1.Nauczyciele są zobowiązani, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej lub publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub zaburzenia i odchylenia rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
2.Dostosowanie wymagań edukacyjnych następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej, o których mowa w Ustawie O Systemie Oświaty (art. 71b, ust. 3b).
3.W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych następuje także na podstawie tego orzeczenia.
 § 5
1.Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele i wychowawcy klasy są zobowiązani poinformować uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o:

Akapit nr - brak tytułu

·wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych (semestralnych i końcoworocznych) wynikających z realizowanego programu nauczania
·sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów i zasadach wystawiania ocen
·warunkach i trybie uzyskiwania przez uczniów wyższej niż przewidywana klasyfikacyjna ocena semestralna i końcoworoczna z prowadzonych przez nich zajęć edukacyjnych.
·Warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Fakt przekazania powyższych informacji uczniom oraz ich rodzicom (opiekunom prawnym) należy odnotować w dzienniku lekcyjnym.
 
§ 6
1. Poziom i postępy w zrozumieniu i opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności oceniane są na bieżąco w ciągu całego roku szkolnego przy pomocy następującej skali ocen:
·6
·5-
·4-
·3-
·2-
·5+
·4+
·3+
·2+
·1+
·5
·4
·3
·2
·1.
Jest to sześciostopniowa skala ocen rozszerzona o wartości pośrednie między stopniami 1, 2, 3, 4, 5, 6. Rozszerzenia mogą być wykorzystywane do zróżnicowania oceny pracy uczniów w zależności od wysiłku włożonego w jej wykonanie oraz ich obiektywnych możliwości edukacyjnych.
 
§ 7
1. Uczniowie mogą być oceniani na zajęciach także w formie „+” i „-’’. Szczegółowe zasady oceniania w formie „+”   i   „-’’ ustala nauczyciel przedmiotu.
 
§ 8
1. Możliwe jest również stosowanie przez nauczycieli innej formy oceniania cząstkowego (np. ocenianie punktowe, procentowe itp.) po uzyskaniu akceptacji Rady Pedagogicznej.
 
§ 9
1. Oceny cząstkowe powinny być wystawiane za różne, zależne od specyfiki przedmiotu formy aktywności uczniów. Nauczyciel powinien stosować różnorodne metody sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów.
 
 
 
§ 10
1.Nieobecnego nauczyciela może zastąpić (poprowadzić za niego lekcję) każdy z pozostałych członków rady pedagogicznej wyznaczony przez dyrektora.
2.Podczas takiej lekcji (tzw. zastępstwo) nauczyciel zastępujący nieobecnego kolegę powinien realizować kolejno: lekcję z własnego przedmiotu.
3.Jeżeli zastępstwo zostało zapowiedziane uczniom co najmniej w dniu poprzedzającym je, uczniowie mają obowiązek przygotować się do niego tak jak do pozostałych przewidzianych w planie lekcji.
 
§ 11
1. Wystawioną ocenę nauczyciel powinien uzasadnić w obecności klasy bądź w innej formie, o jaką poprosi uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni).
 
§ 12
1. Jeżeli uczeń poprawi cząstkową ocenę niedostateczną (np. napisze ponownie kartkówkę, pracę klasową z pozytywnym wynikiem), nauczyciel wstawi w dzienniku lekcyjnym obok niedostatecznej - nową ocenę pozytywną i obie otoczy kółkiem.
 
 
 
Rozdział III
Zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
 
§ 1
1. Przez cały rok szkolny uczeń może być kontrolowany i oceniany na podstawie pracy na lekcji, prac domowych, prac pisemnych, wypowiedzi ustnych, pisemnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności.
 
§ 2
1. Pisemne formy sprawdzania wiadomości i umiejętności to:
·praca klasowa
·kartkówka.
 
§ 3
1. Praca klasowa jest sprawdzianem opanowania większej partii zrealizowanego materiału (najczęściej ma dotyczyć wiadomości i / lub umiejętności z jednego działu).
 
§ 4
1. Praca klasowa może trwać do 90 minut. Czas trwania pracy klasowej ustala nauczyciel biorąc pod uwagę jej formę oraz zakres materiału, który obejmuje.
 
 
 
 
§ 5
1. Praca klasowa ma być oceniona i zwrócona uczniom w czasie nie dłuższym niż dwa tygodnie od jej napisania. Do tego czasu nie wlicza się ferii i świąt oraz tych dni roboczych, w których zgodnie z innymi przepisami nie odbywają się zajęcia edukacyjne.
 
§ 6
1. Jeżeli nauczyciel z przyczyn od niego zależnych nie zwróci ocenionych prac klasowych po dwóch tygodniach, wpisuje oceny tylko tym uczniom, którzy wyrażą na to zgodę.
 
§ 7
1. Liczbę prac klasowych pisanych przez uczniów ogranicza się do jednej w ciągu dnia i do trzech w ciągu tygodnia (z zastrzeżeniem § 9).
 
§ 8
1. Nauczyciel ma obowiązek tydzień wcześniej poinformować zespół klasowy i odnotować w dzienniku lekcyjnym termin planowanej pracy klasowej.
           
§ 9
1. Praca klasowa zapowiedziana przez nauczyciela i wpisana do dziennika lekcyjnego zgodnie z obowiązującymi przepisami może zostać na wniosek uczniów przełożona na termin późniejszy. W terminie tym odbędzie się ona nawet wtedy, gdy przekroczy dozwoloną w § 7 ilość prac klasowych w ciągu dnia lub tygodnia.
 
§ 10
1. O możliwości i formie poprawy oceny niedostatecznej z pracy klasowej decyduje nauczyciel przedmiotu.
 
§ 11
1. Kartkówka jest to krótka, pisemna odpowiedź na pytania dotyczące 1 – 3 ostatnich lekcji.
 
§ 12
1. Kartkówka nie musi być zapowiedziana.
 
§ 13
1. O czasie trwania kartkówki decyduje nauczyciel.
 
§ 14
1.Oceniona kartkówka ma być zwrócona uczniom w czasie nie dłuższym niż tydzień od jej napisania. Do tego czasu nie wlicza się ferii i świąt oraz tych dni roboczych, w których zgodnie z innymi przepisami nie odbywają się zajęcia edukacyjne.
 
§ 15
1.Jeżeli nauczyciel z przyczyn od niego zależnych nie zwróci ocenionych kartkówek po tygodniu, wpisuje oceny tylko tym uczniom, którzy wyrażą na to zgodę.
§ 16
1. Liczba kartkówek pisanych przez uczniów w ciągu dnia i tygodnia jest nieograniczona.
 
§ 17

Akapit nr - brak tytułu

1. W uzasadnionych przypadkach (np. uczniowie pracowali niesamodzielnie lub ich prace, wypowiedzi świadczą o tym, że wymagają dodatkowych wyjaśnień i powtórzeń, by opanować dany materiał) nauczyciel może odstąpić od oceny kartkówek, prac klasowych, odpowiedzi ustnych i innych form sprawdzania wiadomości i umiejętności.
 
§ 18
1. Uczeń, który nie przystąpił do pisemnego sprawdzianu wiadomości i umiejętności z powodu usprawiedliwionej nieobecności w szkole, ma prawo i - jeżeli tak postanowi nauczyciel - obowiązek przystąpienia do analogicznego sprawdzianu z tej samej partii materiału lub zaliczenia jej w inny sposób w ciągu najbliższych lekcji po powrocie do szkoły i uzupełnieniu braków.
 
§ 19
1.Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczniowie otrzymują do wglądu podczas lekcji danych zajęć edukacyjnych, a rodzice (opiekunowie prawni) mają do tego prawo w czasie  zebrań.
 
§ 20
1. Uczniowie mają prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podania przyczyny jeden raz w semestrze z przedmiotu, który odbywa się do dwóch godz. w tygodniu i dwa razy w semestrze z przedmiotów, które odbywają się trzy lub więcej godz. w tygodniu. Tryb i procedurę zgłaszania nieprzygotowania określa nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.
 
§ 21
 
1. Uczniowie liceum biorą udział w prowadzonej przez Samorząd Uczniowski loterii „Szczęśliwy Numerek”. Polega ona na losowaniu numeru porządkowego ucznia, który w danym dniu będzie zwolniony z odpowiedzi ustnych i niezapowiedzianych kartkówek.
 
§ 22
1. Losowanie „ szczęśliwego numerka „ odbywa się w pokoju nauczycielskim, w każdy dzień roboczy o godz. 8.
2. „ Szczęśliwy numerek „ musi być zmieniony codziennie.
3. „ Szczęśliwy numerek „ odpowiada numerowi w dzienniku.
4. Osoba z wylosowanym numerkiem jest zwolniona z odpowiedzi ustnej i kartkówek wcześniej niezapowiedzianych.
5. Uczeń z wylosowanym numerkiem ma obowiązek aktywnego uczestniczenia w lekcji oraz pisania wcześniej zapowiedzianego sprawdzianu.
6. Wylosowany numerek z danego dnia nie może powtarzać się w tym samym miesiącu.
7. Pierwszego dnia każdego miesiąca numerki zostają pomieszane i losowanie zaczyna się od początku.
8. Nauczyciele są zobowiązani do przestrzegania regulaminu.
9. Nie przestrzeganie regulaminu można zgłaszać opiekunowi samorządu uczniowskiego .
10. „ Szczęśliwy numerek „ będzie wywieszony w pokoju nauczycielskim i na tablicy ogłoszeń.
11. Przewodniczący SU jest odpowiedzialny za umieszczenie na tablicy ogłoszeń informacji o wylosowanym numerku na każdy dzień.
12. Spis wylosowanych numerków na każdy dzień odnotuje sekretarz SU i umieszcza je w teczce z protokołami.
13. Regulamin wchodzi w życie z dnia 16.10.2006 r.
 
§ 23
1. Po usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach trwającej co najmniej tydzień, uczeń ma prawo:
·nie odrobić pracy domowej i być nieprzygotowanym na pierwszą lekcję zajęć edukacyjnych, które opuścił
 
§ 24
1. Ustala się dzień wolny od odpowiedzi ustnych i kontrolnych prac pisemnych po Nowym Roku, Wielkanocy, feriach zimowych i innych przerwach trwających dłużej niż 3 dni lekcyjne oraz bezpośrednio po całodziennej (do godziny 18 00) lub kilkudniowej wycieczce szkolnej.
 
 
Rozdział IV
Semestralne i końcoworoczne ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów
 
§ 1
1.Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
2.Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych w semestrach, terminy przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego. Decyzją Rady Pedagogicznej koniec pierwszego semestru ustala się na ostatni tydzień przed feriami zimowymi.
 
§ 2
1. Klasyfikację za pierwszy semestr przeprowadza się w ciągu ostatnich dwóch tygodni tego semestru, a klasyfikację za drugi semestr i roczną w ciągu ostatnich dwóch tygodni zajęć przed wakacjami.
 
§ 3
1. Klasyfikowanie semestralne i końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć uczniów w danym semestrze oraz roku szkolnym i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz zachowania zgodnie ze skalami określonymi w niniejszym regulaminie.
§ 4
1. Klasyfikacyjne oceny końcoworoczne odzwierciedlają wiedzę, umiejętności i pracę ucznia w całym roku szkolnym. Są wystawiane przez nauczycieli prowadzących poszczególne zajęcia edukacyjne według przyjętych przez nich zasad na podstawie ocen cząstkowych oraz klasyfikacyjnych za oba semestry.
 
 
§ 5
1. Klasyfikacji rocznej można dokonać również w przypadku nie przeprowadzenia klasyfikacji za pierwszy semestr, jeżeli istnieją podstawy do oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia w drugim semestrze, a jego wiadomości i umiejętności z pierwszego semestru zostały uzupełnione i pozwalają na kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
 
§ 6
1.Klasyfikacyjnej (semestralnej i końcoworocznej) oceny osiągnięć uczniów w ramach poszczególnych zajęć edukacyjnych dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia.
 
§ 7
1. Minimalna ilość ocen cząstkowych, na podstawie których wystawia się ocenę klasyfikacyjną, nie powinna być mniejsza niż trzy.
 
§ 8
1. Klasyfikacyjne (semestralne i końcoworoczne) oceny z zajęć edukacyjnych ustala się według następującej skali:
·stopień celujący (6)
·stopień bardzo dobry (5)
·stopień dobry (4)
·stopień dostateczny (3)
·stopień dopuszczający (2)
·stopień niedostateczny (1).
 
§ 9
1. Uczniowie otrzymują oceny klasyfikacyjne semestralne i końcoworoczne na podstawie następujących kryteriów:
 
 
·ocenę niedostateczną    -
otrzyma uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności nawet w minimalnym stopniu, ma rażące braki programowe, popełnia bardzo liczne i poważne błędy, lekceważy obowiązki szkolne
 
 
· ocenę dopuszczającą    -
otrzyma uczeń, który posiada minimalne wiadomości i umiejętności niezbędne w nauce danego przedmiotu, w minimalnym stopniu jest aktywny na zajęciach, rokuje na opanowanie podstawowych wiadomości pomimo braków w swojej dotychczasowej wiedzy
 
· ocenę dostateczną       -
otrzyma uczeń, który posiadł wiadomości i umiejętności najważniejsze w nauce danego przedmiotu, niezbyt trudne do opanowania nawet przy minimalnym wysiłku
 

Akapit nr - brak tytułu

· ocenę dobrą                 -
 
 
· ocenę bardzo dobrą     -
otrzyma uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności złożone, stosowane w sytuacjach typowych, użyteczne w szkole i w życiu
 
otrzyma uczeń, który posiadł wiadomości i umiejętności złożone, trudne do opanowania, umożliwiające samodzielne rozwiązywanie problemów wymagających korzystania z różnych źródeł informacji
 
 
· ocenę celującą            -
otrzyma uczeń, który wykracza w swojej wiedzy i umiejętnościach poza obowiązujący program nauczania, samodzielnie i sprawnie posługuje się wiedzą do celów teoretycznych i praktycznych, swobodnie posługuje się terminologią naukową, bierze udział i odnosi sukcesy w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach sportowych itp. na szczeblu co najmniej regionalnym, opanowane przez niego wiadomości i umiejętności stanowią efekt samodzielnej pracy, są rezultatem indywidualnych zainteresowań i poszukiwań.
 
§ 10
1.Uczniowie - laureaci konkursów przedmiotowych na szczeblu wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą ocenę klasyfikacyjną semestralną / końcoworoczną. Jeżeli uczeń zdobył tytuł finalisty / laureata po ustaleniu oceny klasyfikacyjnej semestralnej / końcoworocznej – otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
 
§ 11
1.Miesiąc przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawcy są zobowiązani poinformować uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanych ocenach niedostatecznych w formie pisemnej lub ustnej potwierdzonej adnotacją w dzienniku lekcyjnym.
 
§ 12
1. Tydzień przed semestralnym i końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować uczniów o przewidywanych dla nich ocenach klasyfikacyjnych (semestralnych, końcoworocznych) z zajęć edukacyjnych, a wychowawcy o przewidywanych dla nich klasyfikacyjnych (semestralnych, końcoworocznych) ocenach zachowania. Obowiązek ten nie dotyczy przypadku nieobecności ucznia w szkole.
 
§ 13
1. Uczeń będzie mógł poprawić przewidywaną klasyfikacyjną semestralną i końcoworoczną ocenę z zajęć edukacyjnych o stopień wyżej, zdając sprawdzian pisemny. Zagadnienia na sprawdzian będą podane wcześniej przez nauczyciela. Ich zakres i treść będzie zależała od tego, jaką ocenę uczeń chciałby otrzymać.
§ 14
1. O dopuszczeniu do poprawy przewidywanej oceny klasyfikacyjnej semestralnej i końcoworocznej decyduje nauczyciel przedmiotu.
§ 15
1. Uczeń zgłasza prośbę o poprawę przewidywanej klasyfikacyjnej semestralnej i końcoworocznej oceny z zajęć edukacyjnych do nauczyciela przedmiotu nie później niż tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
 
§ 16
1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny końcoworoczne wyższe od niedostatecznej.
 
§ 17
1.Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4, 75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
 
§ 18
1. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej (obliczanej na podstawie ocen ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania klasy trzeciej oraz z zajęć, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych) uzyskał średnią ocen co najmniej 4, 75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
 
§ 19
1. Uczniowi, który napotkał trudności w nauce, jest zagrożony niedostateczną oceną klasyfikacyjną lub nie otrzymaniem promocji, szkoła udziela pomocy w następujących formach:
·umożliwienie (w miarę możliwości szkoły) udziału w zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych, konsultacjach indywidualnych z poszczególnymi nauczycielami
·udzielenie pomocy w zaplanowaniu własnego uczenia się, podzieleniu materiału do uzupełnienia na części
·zorganizowanie pomocy koleżeńskiej uczniów, którzy osiągnęli bardzo dobre wyniki w nauce
 
§ 20
1 Jeżeli uczeń uczęszcza na lekcje religii, ocena z tego przedmiotu jest brana pod uwagę przy klasyfikacji semestralnej i końcoworocznej (obliczanie średniej ocen).
 
§ 21
1.Klasyfikacyjne semestralne i końcoworoczne oceny z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę zachowania ucznia.
 
 
 
 
 
 
Rozdział V
Tryb i procedura odwołania od klasyfikacyjnej oceny z zajęć edukacyjnych
 
§ 1
1. Uczniowie lub ich rodzice (opiekunowie prawni), którzy stwierdzą, że przy wystawianiu klasyfikacyjnej semestralnej lub końcoworocznej oceny z zajęć edukacyjnych nastąpiło naruszenie przepisów niniejszego regulaminu lub innych przepisów prawa, mogą wnieść w formie pisemnej odwołanie do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.. Odwołanie musi zawierać szczegółowo przedstawione, konkretne zarzuty oraz wskazywać ocenę, jaka zdaniem odwołującego się powinna być wystawiona.
 
§ 2
1.W przypadku wpłynięcia odwołania dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające. Jeżeli nie stwierdzi nieprawidłowości w procesie wystawiania oceny z zajęć edukacyjnych - oddala odwołanie jako bezpodstawne.
 
§ 3
1.Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego dyrektor szkoły stwierdzi uchybienia w procesie wystawiania klasyfikacyjnej semestralnej lub końcoworocznej oceny z zajęć edukacyjnych, powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian sprawdzający wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej.
 
§ 4
1.Treść decyzji wraz z uzasadnieniem stanowiska przyjętego w związku ze złożonym odwołaniem przekazuje się wnioskodawcy na piśmie w terminie 14 dni ( w szczególnie uzasadnionych przypadkach 30 dni) od daty wpłynięcia zażalenia.
 
 
§ 5
1. Od decyzji dyrektora szkoły wnioskodawca może się odwołać w terminie 14 dni od daty jej otrzymania do organu pełniącego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
 
§ 6
1.W skład komisji wchodzą:
·dyrektor szkoły lub nauczyciel WYZNACZONY PRZEZ DYREKTORA – jako przewodniczący
·nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
·dwóch nauczycieli prowadzących takie same zajęcia edukacyjne (mogą to być również nauczyciele zatrudnieni w innej szkole ).
 
§ 7
1.Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których ocena została zakwestionowana, może być na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach zwolniony z udziału w pracach komisji przeprowadzającej egzamin sprawdzający. W takiej sytuacji dyrektor szkoły powołuje w jego zastępstwie innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne (może to być również nauczyciel zatrudniony w innej szkole).

Akapit nr - brak tytułu

 
§ 8
1. Do sprawdzianu sprawdzającego stosuje się wszystkie przepisy proceduralne odnoszące się do egzaminu poprawkowego, z tym że pytania i zadania przygotowuje się na poziomie wskazanej przez wnioskodawcę oceny.
 
§ 9
1.W przypadku osiągnięcia przez ucznia pozytywnego wyniku egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły zwraca się do nauczyciela o zmianę oceny z zajęć edukacyjnych (uczeń otrzymuje ocenę uzyskaną w wyniku egzaminu sprawdzającego).
 
§ 10
1. Negatywny wynik sprawdzianu sprawdzającego wiąże się z pozostawieniem oceny wystawionej przez nauczyciela. Jeżeli była to ocena niedostateczna - może zostać zmieniona w wyniku pozytywnie zdanego egzaminu poprawkowego.
 
§ 11
1.Ustalona w wyniku sprawdzianu sprawdzającego klasyfikacyjna semestralna i końcoworoczna ocena z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od wystawionej wcześniej – zakwestionowanej oceny.
 
§ 12
1. Wyniki postępowania odwoławczego i sprawdzianu sprawdzającego przedstawia się radzie pedagogicznej w celu ewentualnego wprowadzenia i zatwierdzenia zmian w uchwale w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów.
 
§ 13
1.Sprawdzian sprawdzający i odnoszące się do niego przepisy wykonawcze stosuje się także w przypadku zakwestionowania przez rodziców (opiekunów prawnych) ucznia klasyfikacyjnej semestralnej lub końcoworocznej oceny z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, pod warunkiem, że zastrzeżenia zostały zgłoszone w terminie 5 dni od dnia jego przeprowadzenia.
 
 
 
Rozdział VI
Egzamin   poprawkowy
 
§ 1
1. Wystawiona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może zostać zmieniona wyłącznie w wyniku pozytywnie zdanego egzaminu poprawkowego.
 
 
§ 2
1.Egzamin poprawkowy zdaje (dobrowolnie) uczeń, który w wyniku klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu.
2.W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może zezwolić na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.
§ 3
1. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej. Wyjątek stanowi egzamin z technologii informacyjnej oraz wychowania fizycznego, który powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
 
§ 4
1. Pytania i zadania na egzamin poprawkowy (na poziomie wymaganym na ocenę dopuszczającą) przygotowuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji egzaminacyjnej.
§ 5
1. Zakres materiału i zagadnienia, które obejmować będzie egzamin poprawkowy, zostaną uczniom podane najpóźniej w dniu zakończenia zajęć dydaktycznych (rozdanie świadectw).
 
§ 6
1. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza przed dniem zakończenia zajęć edukacyjnych (rozdanie świadectw) dyrektor szkoły na ostatni tydzień ferii letnich.
 
§ 7
1. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w składzie:
·dyrektor szkoły lub inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący
·nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator
·nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
 § 8
1. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne    może być na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach zwolniony z udziału w pracach komisji przeprowadzającej egzamin poprawkowy. Wówczas dyrektor szkoły powołuje na egzaminatora innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne (może to być również nauczyciel zatrudniony w innej szkole).
 § 9
1. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
·skład komisji
·termin egzaminu
·pytania i zadania egzaminacyjne
·wynik egzaminu i ocenę.
Do protokołu dołączyć należy także pisemne prace ucznia oraz krótką informację o jego ustnych odpowiedziach.
1.Protokół z egzaminu poprawkowego stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
 § 10
1. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później jednak niż do końca września.
 § 11
1. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
 Rozdział VII
Egzamin   klasyfikacyjny
 § 1
1.Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu jego nieobecności na zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. W takim przypadku w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
 § 2
1.Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności w szkole może (dobrowolnie, na pisemny wniosek rodziców / opiekunów prawnych) zdawać egzamin klasyfikacyjny.
 § 3
1.Na pisemny wniosek ucznia (lub jego rodziców / opiekunów prawnych) nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności w szkole rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
§ 4
1.Egzamin klasyfikacyjny zdaje również (na zasadach określonych odrębnymi przepisami) uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza liceum.
 § 5
1.Do egzaminu klasyfikacyjnego stosuje się wszystkie przepisy proceduralne odnoszące się do egzaminu poprawkowego, z tym że egzamin obejmuje materiał z okresu, w którym uczeń nie został sklasyfikowany.
 § 6
1.Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).
§ 7
« powrót do poprzedniej strony